Vmware Esxi üzerinde Sanal Sunucu Kurulumu Nasıl Yapılır ?

Sanırım hosting firması olan bir çok arkadaş VmWare Esxi kullanıyordur. Sanallaştırma konusunda uzmanlaşmış kadrosu ile Vmware bu yazılımı ücretsiz olarak kullanıcılara sunuyor. Vmware ücretli sürümünde, ücretsiz sürümden farklı olarak VPS yada VDS lere belirttiğiniz işlemci v.b. sistem kaynaklarını daha fazla sayıda verebiliyorsunuz. Esasen bende ücretsiz versiyonu kullanıyorum ve çok memnunum. Vmware eski kullanıcılarından iseniz, sanallaştırma konusunda zaten bilgilisiniz demektir. Vmware Esxi sürümü ile VDS oluşturabildiğinizi belirtmek istiyorum. Önceki versiyonlarda VDS oluşturma şansınız olmuyordu. VPS olarak kurulum yapabiliyordunuz. Esxi sürümü ile limit belirleme özelliği geldiği için VDS olarak sanallaştırma yapabiliyorsunuz.

Vmware Esxi üzerinde Sanallaştırma Nasıl Yapılır ?
Öncelikle bağlı bulunduğunuz verimerkezi sunucunuza VmWare esxi kurulumunu gerçekleştirmiş ise, kendilerine onlara göndereceğiniz işletim sistemleri ISO formatlarını gönderiniz ve sunucunuzda bir bölümleme yaparak ya da bir klasör oluşturarak gerekli ISO dosyalarınızı sunucuya göndersinler. Bu işlemi sizde yapabilirsiniz. Fakat sizin için uzun bir işlem olacaktır. Configuration > Storage > Datastore > Browse şeklinde ilerler iseniz Upload yapabilmeniz için gerekli pencereye ulaşacaksınız. Fakat yeniden belirtiyorum, bu işlem uzun sürebilir. O nedenle bağlı bulunduğunuz veri merkezi ile görüşerek, gerekli ISO dosyalarını sunucunuza atmalarını söyleyebilrisiniz. Veri merkezi olarak Sadece Hosting ve Radore Telekom dışındaki bir verimerkezini önermiyorum. Bu 2 verimerkezi ile çalışmanız sizin açınızdan iyi olacaktır. Tecrübe ile sabittir.

Vmaware Esxi üzerinde sanallaştırma yapmak için öncelikle File Menüsünden New ve ardından Virtual Machine diyerek işlemleri başlatıyoruz. Ardından Typical seçeneğini seçerek ilerliyoruz. Sonrasında sanallaştırma yaptığınız sunucunun ismini veriyorsunuz. Ben kendimden örnek vereyim arkadaşlar. Sunucuda barınan alan adını ve sonrasında IP numarasının son hanesi ile vermiş olduğum Ram miktarı ve işletim sistemi türünü yazıyorum. Bunlar ileride bu sunucu ile ilgili işlem yaptığımda bana ek bilgi olarak yansıyor. Böylece ileride tek tek müşteri için bir arama yapmamış oluyorum. Sizede öneririm. Aşağıdaki görsellerde bunun örneğini görebilirsiniz.

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Datastore Seçeneğini Belirleme İşlemi:
Bu aşamaların ardından sunucunuzu kuracak olduğunuz datastore seçeneğinin seçimine geliyorsunuz. Bu seçim sunucudan sunucuya değişiklik göstermektedir. Siz kurmak istediğiniz datastore bölümünü seçiyorsunuz. Bu konu hakkında bağlı bulunduğunuz veri merkezinden bilgi alabilirsiniz. Kurulumu yapacağınız dizin GB hatta TB olarak yüksek değere sahip olacaktır. Öylede olmalıdır. Her VDS için 100 GB ayırdığınızı düşünür isek, 10 VDS de 1 TB alana ihtiyacınız olacaktır. Bu bilgileri şu aşamada vermek istemiyorum. Bunları zaten sizin biliyor olmanız ve sunucu kurulumunuzu o şekilde yaptırmış olmanız gerekli. Oldukça yüksek bir alana sahip olmanız şart.

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

İşletim Sistemi Belirleme İşlemi:
Sonrasında sunucu işletim sistemini belirlediğiniz bölüme ulaşıyorsunuz. Resimdeki görselde örnek olarak Windows Server 2003 Standard Edition seçili halde. Sizin işletim sisteminiz ne ise ona göre bir seçim yapmanız gerekmektedir. Bu kısım sunucunuzun performansını direk olarak etkileyen bir ayar menüsüdür. Kafanıza göre bir şey seçmeyiniz. İşletim sisteminizin ne olduğunu iy ibilmeli ve o yönde bir seçim yapmalısınız. Örneğin Linux bir platform kuruyor iseniz ve işletim sisteminiz Centos 5.5 32 bit sürümü ise, Linux seçeneğini seçtikten sonra sürüm olarak Other 2.6 Linux (32 Bit) seçeneğini seçmeniz gerekmektedir. Centos 5.5 örneğini verme amacıma gelecek olur isek, bu yazıyı yazdığım tarih itibari ile en kararlı ve en çok kullanılan Linux Sürümünün Centos 5.5  olması büyük bir etkendir. Linux tercihlerinizde şiddetle tavsiye ederim.

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Hardisk Belirleme İşlemi :
İşletim sisteminin seçiminden hemen sonra kuracak olduğunuz sanal işletim sisteminin hardisk boyutunu belirliyorsunuz. Bu belirleme işleminde örnek olarka ben 100 GB bir alan belirledim. Yalnız burada dikakt edilmesi gereken önemli bir husus var.  Allocate ile başlayan ve ilk sırada olan seçeneğin türkçe karşılığını söylemek gerekir ise; bu seçenek ile belirtilen alanın miltarının, direk olarak sanallaştırılan işletim sistemine tahsis edildiğini anlatır. Bu seçeneği kesinlikel seçmelisiniz. Sanallaştırma yaptığınız sunucu ileride size problem çıkartmaz ve performansını olumlu yönde etkiler. İleride problem yaşamak istemiyor iseniz gerekli olan bu seçeneği işaretleyiniz.

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Donanım yapılandırması ve Donanım limitlerini belirleme işlemi:
Gerekli hardisk yapılandırması ardından, sanal işletim sisteminin donanımsal ayarlarına devam ediyoruz. Bu aşamada Ram ,CPU ve CD-Rom seçeneklerini içeren yapılandırmalara geçeceğiz. Burada önemli olan bir kaç husus var. Ben bunları size tek tek anlatacağım. Bu anlattıklarım tecrübe ile sabit bilgilerdir. Bu bilgilere eksizsiz uyan kişilerin sorun yaşamadığı ve yaşamayacağıda aşikardır.

Vmware Esxi Kurulumu

Vmware Esxi Kurulumu

Continue seçeneğini tıkladığınızda karşınıza donanım yapılandırmasını düzenleyeceğiniz Hardware sekmesi gelecektir. Bu sekmede yaptığınız ayarlardan daha sonra ise Resources kısmındaki ayarlara geçeceğiz. Öncelikle Hardware kısmında donanımları ayarlıyoruz ve Resources kısmında ise bu donanımların limitlerini belirliyoruz. İşte bu limit belirleme işlemi sanal sunucunuzun VDS olabilme özelliğini kazandırıyor. Aşağıdaki görsellerde Hem Hardware hemde Resorces bölümleri için yapabileceğiniz ayarların örnekleri bulunmaktadır. Hardware bölümünde Ram miktarını CPU sayısını ve CD-Rom dan okunacak olan ISO dosyasını beliliyorsunuz. Resorces bölümünde ise bu belirlenen özelliklerin limitlerini ayarlıyorsunuz. 1 cpu için Resources bölümüne 1000 Mhz 2 Cpu için 2000 Mhz yazabilirsiniz. Görsellerde 1GB ram ve 2 cpu ( işlemci ) atanan bir sanal sunucu örneklendirilmiştir.

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Artık Sanal sunucunuza ait limitleme işlemlerini bitirmiş bulunuyorsunuz. Finish butonu ile tüm ayarlarınızı kaydetmiş oluyorsunuz. Ardından sunucunuzu başlatmalı ve Console seçeneği ile ekrana bağlanmanız gerekmektedir. Bu aşamadan sorna işletim sistemi kurulumuna geçecek ve sanal sunucunuzu kuracaksınız. Sanal sunucu kurulumlarınızı tamamladıktan sonra muhakkak ve muhakkak uzak masaüstü ile bağlanıp işletim sistemi güncellemelerini gerçekleştiriniz. Sunucu güvenliğiniz için gerekli olan bu güncelleştirmeler büyük önem arzetmektedir. Aşağıdaki görselde sunucuyu başlatma ve console a bağlanma seçeneklerini gösterdim. Sanal sunucu listesinde sanal sunucuya Sağ tıklayarak bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz. Bunların dışında Console Penceresinden çıkmak için ctrl ve alt tuşuna birlikte basmanız gerektiğini unutmayın.

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Vmware Esxi Sanal Sunucu Kurulumu

Copyscape DMCA Copyright Detector korumasi altindadir

Yazar: Aytaç Engin

Ben, blog sahibi ve yazarı Aytaç Engin. 1985 Rize/Çayeli doğumluyum. Ayrıca, Profesyonel olarak internet ile ilgileniyor, araştırıyor, öğreniyor ve öğrendiklerimi sizlerle paylaşıyorum.

Bu yazıyı paylaş

  • facebook-share
  • tweet-it
  • friendfeed
  • plus-it

yorumlar

17 Yorum Yapıldı
  • Abdulhadi dedi ki:

    Hocam Herşey Guzelde :D diyer Yarısı Nerde Acaba Onu Bilseydik Guzel olurdu formatlama onda soraki ayarlar onlarda olsaydi guzel olurdu ekleme imkanin olurmu hocam eklersen sevinrim şimdiden tşkler emeğine sağlik

  • Erdoğan Uğuz dedi ki:

    Neden sadecehosting datacenter veya radore yi öneriyosunuz? diğerlerinin eksileri yada yaşadığınız olumsuzluklar nedir ?

    • Aytaç Engin dedi ki:

      Bu yazıyı yazdığım dönemde onlardan daha iyi hizmet veren yerler yoktu. Şimdi tabiki çok şey değişti. Yabancı sermayeler Türkiye için yatırımlar yapmaya başladılar ve çok şey değişti.. İzmir ve Bursa bu yönde iyiye gidiyor.

  • Rcm dedi ki:

    Güzel taktik . Boşta IP’n varsa Boş IP leri Bir Makinaya Atadığında Diğer VMler eklemeye çalıştığında bu IP’ler kullanıyor hatası verecek .

    Aslında ESXi yada VCenter Seviyesinde Bu İşi Daha Profesyonel Yapabilmek İçin Birşeyler Çıkarılsa İyi Olacak .

  • Rcm dedi ki:

    :))) evet dediğin gibi ip cevap verirse kullanıcının vm’ini kapatabilirsin ama ESXi ler çoğaldığında kontrol edilemez duruma gelir . Ben natroya bunu sordum ip ekliyorum dedim ; eklediğiniz gibi size tanımlanmamış ip olduğundan sunucu erişimizin otomatik kesilecektir dediler . Acaba kendileri Manuel mi kesiyor yoksa 3. Party VCenter Yazılımı mı Kullanıyorlar . Cisco Nexus Gibi .

    • Aytaç Engin dedi ki:

      Zaten ben şöyle kullanıyordum.. IP leri ana sunucuya ekliyordum.. Eklediğim içöin. VPS sahibi uyanık eleman eklemeye çalıştığında IP çakışıyor uyarısı veriyordu.. IP aynı makina içindeki ROOT da tanımlı olduğu için ekleyemiyordu..

  • Rcm dedi ki:

    ESXi taradında mı ip verirken yoksa Sanal makina içerisinde Alt Ağ Maskesinden mi kısıtlanabilir . Eğer Sanal makina içerisinden ise kullanıcının bunu değiştirme yetkisi olacaktır .

    • Aytaç Engin dedi ki:

      Değiştirsin… Ping attığında o IP kullanılıyor ise, girer sanal sunucunun şifresini değiştirirsin… Çok problem değil ;)

  • Rcm dedi ki:

    Sanal Makinede Kullanıcı Kendisi IP Tanımlamaya Kalkarsa ve Birden Fazla IP yi Nasıl Verebiliyorsun .

  • Ali dedi ki:

    Merhabalar,peki bu şekilde kurduğumuz sunuclar ip adresi nasıl atıyoruz.Mesela kurduğum VDS ye uzak masaüstü ile bağlanmak için.

  • […] Bu aşamada Ram ,CPU ve CD-Rom seçeneklerini içeren yapılandırmalara geçeceğiz. Burada önemli olan bir kaç husus var. Ben bunları size tek tek anlatacağım. Bu anlattıklarım tecrübe ile […]

  • […] Bu aşamada Ram ,CPU ve CD-Rom seçeneklerini içeren yapılandırmalara geçeceğiz. Burada önemli olan bir kaç husus var. Ben bunları size tek tek anlatacağım. Bu anlattıklarım tecrübe ile […]

  • Ahmet dedi ki:

    Kardeşim Dedicated Sunucu alacagım İşletim Sistemini Vmware Esxi 5 yapacagım ve bu işletim sistemi ile metin2 server kurabilecekmiyim ayırıp ayırıp

    • Aytaç Engin dedi ki:

      Kurabilirsiniz. Yalnız açacağınız sanal sunucunun işletim sistemi önemli. atıyorum 32 bit windows server 2003 için en fazla 3gb ram gösterebilirsiniz. İşletim sistemi 3 ve sonrasını görmeyecektir. Bir çok kriter var işletim sistemleri adına. Metin2 ne tür bir gereksinim isitoyr bilgim yok. Online oyunlar konusunda hiç bir uğraşım olmadı çünkü.


*